....”Janne Thomsen var en af aftenens sande stjerner. Oprigtig spilleglæde, perfekt teknik og en særlig udstråling kendetegnede hendes spil og fremtræden på scenen”
- Süddeutsche Zeitung, München.
Den danske fløjtenist Janne Thomsen har etableret et ry som en efterspurgt solist, værdsat for sin varme følelsesladede tone med en bred vifte af differentierede farver, stor dynamik og med en særlig udtryksfuld og sprudlende vitalitet.
Janne påbegyndte sine musikalske studier som 4-årig og blev senere kåret som “Young Musician of the Year” i Danmark. Efter sine studier ved Royal Academy of Music i London og i solistklassen på Conservatoire de Musique de Paris fortsatte hun som prisvinder i internationale fløjtekonkurrencer i Prag, Paris, Bayreuth, Rom, Wien og Boston. Ligeledes er Janne Thomsen blevet tildelt legater af Dronning Margrethe II og Prins Henriks fond, samt Augustinus og Gadeprisen. I 2016 blev hun tildelt titlen ARAM, “Associate of the Royal Academy of Music”, London, en hæder uddelt til musikere, der har gjort en særlig indsats I musikkens verden.
Janne Thomsen er passioneret kammermusiker og optræder desuden som solist med orkestre og ensembler, heriblandt English Chamber Orchestra, Czech Philharmonic, Kremerata Baltica, Salzburg Camerata, Vienna Chamber Orchestra, DR-Odense- Aarhus-Aalborg symfoniorkestrene, Litauen Statssymfoniorkester, Hong Kong- og Moscow Soloists dirigeret af bla. Gidon Kremer, Yuri Bashmet, Christopher Hogwood, Thomas Dausgaard, Christian Kluxen og Maxim Vengerov.
Hun har samarbejdet med førende nutidige komponister, heriblandt Sofia Gubaidulina, Peteris Vasks, Erkki-Sven Tüür, Wolfgang Rihm, Michael Berkeley, James MacMillan, Bent Sørensen, Karsten Fundal, Fuzzy, Fazil Say, Giya Kancheli, Bruno Mantovani og Hans Werner Henze.
Janne Thomsen blev et bemærkelsesværdigt år i 2024 med flere højprofilerede projekter og optrædener. En af højdepunkterne er hendes bidrag til Francis Ford Coppolas nyeste film Megalopolis. Thomsen blev personligt inviteret af komponisten Osvaldo Golijov til at indspille kærlighedstemaet til filmens soundtrack. Derudover følger en koncertpremiere af "Ancient Roman Love Theme", dedikeret til hende, kort tid efter.
Thomsen er også involveret i andre spændende projekter i år, herunder premieren på Olli Mustonens fløjtekoncert "The Storyteller" med Prag Filharmonikerne, hvor hun vil optræde under ledelse af komponisten selv. Hun udgiver to nye indspilninger: en sammen med Cecilia Zilliacus, Andreas Brantelid og Bengt Forsberg, og en anden, der udforsker dansk folkemusik med folkemusiker Harald Haugaard og jazz-trommeslager Anders Mogensen.
Fra 2004-2007 underviste Janne Thomsen på Mozarteum konservatoriet i Salzburg og fra 2008-2010 ved Hochschule für Musik i Luzern. Hun er baseret mellem Tyskland og Danmark, sidstnævnte, hendes hjemland, hvor hun er grundlægger og kunstnerisk leder af - Holstebro International Music Festival -” Klassiske Dage” - en festival, hvor hun planlægger program med vægt på innovation og egen dramaturgi Festivalen er vokset markant og er blevet rost af pressen lige siden dens grundlæggelse i 2005 og for hvilken hun i 2011 blev tildelt
Holstebros Kulturpris og Lionsprisen.
“ Thomsen's playing is truly lovely. Her warm expressive and infinitely varied sound, with its astonishingly wide dynamic range, and her transcendental technique actually seem to hold a magnifying glass up to the music”
Pan Magazine, British Flute Society
” Janne Thomsen was one of the true stars of the evening. Pure pleasure of playing, technical perfection and a certain radiating factor sparkled through her playing and stage presence”
Süddeutsche Zeitung
„Janne Thomsen is a treat for eyes and ears. She is a phenomenon. She steps on stage and an almost palpable energy emanates from the her … After 2 hours she concludes by unloading a never ending applause.“
Rhein-Zeitung
“The Danish flautist Janne Thomsen is a magnificent rich-toned soloist, full-bodied and clear, and her range of timbre extremely wide"
Grammophone
"A clear, brilliant sound by the Danish Janne Thomsen, virtuosity and expressive stage presence, .... The performance showed such interesting interpretative scope with themes illuminated from distinctive aspects ..... vivacious, terrifically-paced thematic and efficacious accentuated rhythms. Janne Thomsen plays with incredible vitality, wonderfully differentiated expression, agility and elegance. She attaches great importance to the equitability with the orchestra members, always with eye contact and even seems to smile while playing the flute. Now and then you had the feeling that she musically flirted with the orchestra. Hence the sparkling interpretation of the two concertos. Wonderfully and beautifully ornamented with crisp trills in "Il gardelino" - ceremoniously chirping. The slow mouvement sounded like a dream ...“
Frankfurter Neue Presse
Fløjtenist og festivaldirektør