Janne Thomsen CV/foto

JANNE THOMSEN


Bio

JANNE THOMSEN

Fløjtenist og kunstnerisk leder


....”Janne Thomsen var en af aftenens sande stjerner. Oprigtig spilleglæde, perfekt  teknik og en særlig udstråling kendetegnede hendes spil og fremtræden på scenen”  

- Süddeutsche Zeitung, München.


Den danske fløjtenist Janne Thomsen har etableret et ry som en efterspurgt solist, værdsat for sin  varme følelsesladede tone med en bred vifte af differentierede farver, stor dynamik og med en  særlig udtryksfuld og sprudlende vitalitet.


Janne påbegyndte sine musikalske studier som 4-årig og blev senere kåret som “Young Musician of  the Year” i Danmark. Efter sine studier ved Royal Academy of Music i London og i solistklassen på Conservatoire de Musique de Paris fortsatte hun som prisvinder i internationale fløjtekonkurrencer  i Prag, Paris, Bayreuth, Rom, Wien og Boston. Ligeledes er Janne Thomsen blevet tildelt legater af  Dronning Margrethe II og Prins Henriks fond, samt Augustinus og Gadeprisen. I 2016 blev hun tildelt  titlen ARAM, “Associate of the Royal Academy of Music”, London, en hæder uddelt til musikere, der  har gjort en særlig indsats I musikkens verden.


Janne Thomsen er passioneret kammermusiker og optræder desuden som solist med orkestre og  ensembler, heriblandt English Chamber Orchestra, Czech Philharmonic, Kremerata Baltica, Salzburg  Camerata, Vienna Chamber Orchestra, DR-Odense- Aarhus-Aalborg symfoniorkestrene, Litauen  Statssymfoniorkester, Hong Kong- og Moscow Soloists dirigeret af bla. Gidon Kremer, Yuri Bashmet,  Christopher Hogwood, Thomas Dausgaard, Christian Kluxen og Maxim Vengerov.


Hun har samarbejdet med førende nutidige komponister, heriblandt Sofia Gubaidulina, Peteris  Vasks, Erkki-Sven Tüür, Wolfgang Rihm, Michael Berkeley, James MacMillan, Bent Sørensen, Karsten  Fundal, Fuzzy, Fazil Say, Giya Kancheli, Bruno Mantovani og Hans Werner Henze. Flere nye bestillingsværker er planlagt for årene 2022-24 og ligeledes ynder Janne at opføre projekter, der  kobler musikken med dans, jazz, poesi og film mm.


Fra 2004-2007 underviste Janne Thomsen på Mozarteum konservatoriet i Salzburg og fra 2008-2010  ved Hochschule für Musik i Luzern. Hun er baseret mellem Tyskland og Danmark, sidstnævnte,  hendes hjemland, hvor hun er grundlægger og kunstnerisk leder af - Holstebro International Music  Festival -” Klassiske Dage” - en festival, hvor hun planlægger program med vægt på innovation og  egen dramaturgi Festivalen er vokset markant og er blevet rost af pressen  lige siden dens grundlæggelse i 2005 og for hvilken hun i 2011 blev tildelt

Holstebros Kulturpris og  Lionsprisen.


“ Thomsen's playing is truly lovely. Her warm expressive and infinitely varied sound, with its astonishingly wide dynamic range, and her transcendental technique actually seem to hold a magnifying glass up to the music”
Pan Magazine, British Flute Society


” Janne Thomsen was one of the true stars of the evening. Pure pleasure of playing, technical perfection and a certain radiating factor sparkled through her playing and stage presence”

Süddeutsche Zeitung


„Janne Thomsen is a treat for eyes and ears. She is a phenomenon. She steps on stage and an almost palpable energy emanates from the her … After 2 hours she concludes by unloading a never ending applause.“

Rhein-Zeitung


“The Danish flautist Janne Thomsen is a magnificent rich-toned soloist, full-bodied and clear, and her range of timbre extremely wide"

Grammophone


"A clear, brilliant sound by the Danish Janne Thomsen, virtuosity and expressive stage presence, .... The performance showed such interesting interpretative scope with themes illuminated from distinctive aspects ..... vivacious, terrifically-paced thematic and efficacious accentuated rhythms. Janne Thomsen plays with incredible vitality, wonderfully differentiated expression, agility and elegance. She attaches great importance to the equitability with the orchestra members, always with eye contact and even seems to smile while playing the flute. Now and then you had the feeling that she musically flirted with the orchestra. Hence the sparkling interpretation of the two concertos. Wonderfully and beautifully ornamented with crisp trills in "Il gardelino" - ceremoniously chirping. The slow mouvement sounded like a dream ...“

Frankfurter Neue Presse

PRESSEFOTOS

Janne Thomsen


Fløjtenist og festivaldirektør